Nisse Simonson

Nisse Simonson har arbetat som läkare och kirurg i 40 år. Nu jobbar han som skribent och föreläsare. Genom Talarforum har han bokats att föreläsa både i Sverige och i Europa. 2006 utsågs Nisse Simonsson till Årets talare. 2008 var han sommarpratare, här når du länken: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=2123354 Hemsida: http://www.nissesimonson.se/index.html
Medicin & hälsa

Att veta att man inte vet allt

Jag har gått omkring och trott att jag visste allt. Inte riktigt men att jag i alla fall visste att vitamin D var ett vitamin. Men det är fel.

När jag åker land och rike runt och föreläser brukar jag gå in i stans bokhandel och kolla om det finns något nytt, som jag inte visste kunde roa mig.

Då såg jag en bok: Supervitamin D av professor Jörg Spitz. Jag tänkte då på att alla kollegor och riktiga experter sagt att äta extra vitamin bara gör att vi får en dyrare urin.

Jag köpte boken och läste in den under ett par timmar innan jag skulle prata, jag kommer inte ihåg vilken stad det var. Men jag kommer ihåg att jag häpnade över min okunskap.

Jag visste inte att det som kallas vitamin D egentligen är ett hormon. Det är byggt på samma kolesterolskelett som könshormonerna testosteron och östrogen.

Jag hade nog en aning om att man syntetiserade det i huden under solbestrålning, men heller inte mycket mer än att det är nödvändigt för att vi inte skall få ett missbildat eller skört skelett.

Jag fortsatte och letade vidare på Youtube och lyssnade till Daniel Feldman som talade om att nästan alla har brist på Vitamin D. Det rör sig om en brist som drabbar allt fler. Mest eftersom vi skyddar huden mot solens strålar för att inte få malignt melanom och rynkor i ansiktet.

Det är inte för inte som man kallar Vitamin D för ”Solhormonet”.

Forskningen har visat med modernaste teknik att vi har mottagare ”receptorer” för att ta hand om Vitamin D i de flesta av kroppens organ.

Vi i Skandinavien bor i solfattiga områden nästan halva året och då är det så kallt att vi bylsar på oss, så att bara nästippen ser solen. Eftersom vi dessutom äter allt mindre fisk så får vi brist på Vitamin D.

Många sjukdomar har visat sig påverkas av detta hormon: MS, prostatacancer, tjocktarmscancer, bröstcancer, det gäller även för livmodercancer och äggstockscancer och man kan räkna upp många fler. Reumatiker och psoriatiker brukar ju tala om hur bra de blir om det får åka till Kanarieöarna och få solbestrålning. Troligen är det så att vi får den del av D vitamin som kroppen behöver. Liksom att vi naturligtvis som tidigare kan stärka skelettet med D vitamin. För lite gynnar dessa sjukdomars spridning och för mycket kan man knappt få i sig. Det är Vitamin A som i stora doser är farligt, inte vitamin D. Man har vid allvarliga sjukdomar gett upp till 10 000 enheter per dag och Livsmedelsverkets rekommendationer ligger på 200 enheter per dag. Vilket enligt experterna är för lite för att återställa en brist. 2000 enheter per dag verkar vara den dos vi behöver.

Folk med mörk hy som hamnar på våra breddgrader och religiöst klär sig i mer eller mindre heltäckande kläder drabbas av många allvarliga sjukdomar på grund av detta. På sommaren heltäckta av religiösa skäl och på vinter både av religiösa och klimatologiska skäl. De mera mörkhyade har sin mörka hudfärg för att skydda sig mot solen. Vi blev av evolutionen av med vår afrikanska hudfärg när vi drog mot norr för 65000 år sedan. Vi är ju i grunden allihopa afrikaner. Vi härstammar alla från den lilla grupp på några hundra människor som korsade Bab el Mandebsundet för 65000 (Lasse Berg: Skymmningssång över Kalahari) år sedan. Då var vi svarta som målgöraren Bollitello som gjorde såna mål under EM fotbollen och tog Italien till final. De får generellt flera sjukdomar och mindre sol, påtagligt många har D vitaminbrist. Bit er inte fast vid detta med vitamin, se det som det hormon det är.

Vi blev bleka för att just kunna ta upp UV strålar och få det Vitamin D som vi alldeles nödvändigt behöver.

Det finns en artikel i Läkartidningen Mats Humble nummer 11 2007, som beskriver alla de eländen som kan drabba oss om vi får i oss för lite.

Idrottsmän blir starkare i musklerna om det äter stora doser Vitamin D. Kanske något för vårt landslag i Fotboll och för våra vinteridrottare.

Det är ingen slump att folk efter en lång vinter sätter sig och lapar sol så fort solen tittar fram på våren. Man vill bli brun medan de flesta känner att de mår bra av solen efter vinter och mörker. Man har visat att ett rejält tillskott av Vitamin D har samma effekt som ljusterapi mot höstdepression. Hustru och jag brukar åka till Gran Canaria i november varje år för att vi mår bra av att vandra några timmar efter stranden av ”öknen” mellan Meloneras och San Augustin.

-Vi laddar batterierna.

Klart är även att gravida kvinnor blir av med sinaVitamin D depåer under graviditeten och att tillskott är nödvändigt för att fostret skall bli ett friskt barn Därför får dom ju AD droppar något år efter förlossningen.

Jag har blivit så övertygad att jag har köpt hem ett par burkar. Mest eftersom jag är så färgad att jag sällan blir brun, bara röd. Sedan kliar det och ramlar av i bastun.

Referenser:

Mats Humble: D vitaminbrist kanske vanligare än vi tror. Läkartidningen NR 22 2007.

Kan laddas ner. Han ger också en föreläsning på Youtube som är värd att ta del av.Youtube Mats Humble.

Daniel Feldmans föreläsning kan man ta del av på video på Stanford Med Cast: Vitamin D:s just not for boens anymore.

Martha Frankhauser Neurology Grand Rounds University of Arizona:Vitamin D : Benefits and risks of Insufficiency.

Jörg Spitz :Supervitamin D Optimal förlag 159 SEK.

 

 

Nisse Simonson

Kirurg och föreläsare

 

Kommentera

*

Annonser

Förstora texten i din webbläsare

 

Seniorbloggen använder relativ teckenstorlek, vilket innebär att det går att ändra textstorleken med hjälp av alla webbläsares inbyggda funktionalitet. Beroende på vilken webbläsare du använder gör du på lite olika sätt för att ändra textstorleken. Vilken webbläsare du använder kan du se överst i fönstret eller i menyraden.

Det finns alldeles för många olika webbläsare för att vi ska kunna förklara hur man gör i alla. Nedan följer en kort beskrivning hur man gör i de som är vanligast bland er bloggläsare just nu:

 

Internet Explorer version 7 och 8


Det finns fyra sätt att ändra textstorleken i Internet Explorer 7 och 8:

  1. Välj ”Sida > Textstorlek” i verktygsraden och välj en storlek:
  2. Välj ”Sida > Zooma” i verktygsraden och välj en storlek eller välj att zooma in eller ut. Detta förstorar eller förminskar hela sidan, inklusive bilder.
  3. Håll nere Ctrl-tangenten och tryck på + eller – för att förstora eller förminska hela sidan.
  4. Om du har en mus med scrollhjul kan du hålla nere Ctrl-tangenten och snurra på scrollhjulet för att zooma in eller zooma ut i hela sidan.

 

Det går också att ställa in webbläsaren så att den inte använder de textstorlekar som webbplatsen definierar. Det kan vara nödvändigt på många webbplatser som anger textstorlek på ett sätt som gör att textstorleksvalet inte fungerar i Internet Explorer. Så här gör du:

 

  1. Välj ”Verktyg > Internetalternativ” i verktygsraden:
  2. Välj ”Hjälpmedel” i dialogrutan ”Internetalternativ”:
  3. Kryssa i rutan ”Ignorera teckenstorlekar som anges på webbsidor”.

 

Internet Explorer version 9

 

Det finns ett sätt att ändra textstorleken i Internet Explorer 9:
  1. Välj ”Verktyg > Internetalternativ” i verktygsraden:
  2. Klicka på fliken ”Allmänt” och sedan på ”Teckensnitt” under ”Utseende”.
  3. Välj önskade teckensnitt och klicka sedan på OK och på OK igen.

 

Firefox

 

I Firefox kan du ändra textstorleken på tre olika sätt:

  1. Öppna menyn ”Visa > Textstorlek” och välj ”Större” eller ”Mindre”:
  2. Håll nere Ctrl-tangenten och tryck på + eller – för att förstora eller förminska texten.
  3. Om du har en mus med scrollhjul kan du hålla nere Ctrl-tangenten och snurra på scrollhjulet för att förstora eller förminska texten.

 

Safari

 

I Safari kan du ändra textstorleken på två sätt:

  1. Öppna menyn ”Innehåll” och välj ”Öka textstorleken” eller ”Minska textstorleken”:
  2. Håll nere Cmd (Äpple)-tangenten och tryck på + eller – för att förstora eller förminska texten.

 

Chrome

 

I Chrome kan du ändra textstorleken på tre sätt:

  1. Öppna menyn genom att klicka på symbolen till höger om adressfältet och välj ”Zooma in”. Välj därefter något av alternativen Större, Normal eller Mindre.
  2. Håll nere Ctrl-tangenten och tryck på + eller – för att förstora eller förminska texten. Återställ teckenstorleken genom att hålla nere Ctrl-knappen och trycka 0 (noll).
  3. Om du har en mus med scrollhjul kan du hålla nere Ctrl-tangenten och snurra på scrollhjulet för att förstora eller förminska texten.