Kim Anderzon

Kim Anderzon är skådespelare. Hon har varit med i en mängd filmer och tv-serier/tv-teater. Några av dessa är “Andra dansen” (som hon vann en guldbagge för), “Göta kanal” 1 och 2, “Rederiet” och “Titties salong”. Men framförallt är hon teaterskådespelare med utsålda hus på Mosebacke Etablissement under 24 år. En av de mest kända föreställningarna hon gjort är soloföreställningen DIVA. Fotot är taget av Emelie Smeds
Medicin & hälsa, Personligt & livsåskådning

Sömnproblem

Man behöver inte vara sjuk för att känna sig trött. Det har alltid varit min rädsla att få sömnproblem; att inte kunna sova och att på grund av sömnbrist inte orka göra allt jag vill.

Att inte orka leverera det bästa av mitt kunnande. Att inte vara tillräckligt alert och därmed också känna mig mindre glad. Det är fruktansvärt att känna ett stopp och att energin plötsligt tagit slut. Om jag sover mina sju timmar varje natt, äter tre gånger om dagen och dricker cirka två liter vatten mår jag alldeles utmärkt och känner mig i balans. Det är skönt att kunna sova bra utan att plötsligt vakna upp mitt i natten och ha svårt att somna om. Jag äter aldrig timmarna innan sänggående. Jag sover med öppet fönster och utan elektriska apparater som stör. Jag har ett pålitligt sömn-mantra: ”aaauuuummm”, som jag upprepar tyst och stillar min hjärnas verksamhet. 10 biljoner hjärnceller är svåra att tysta men sömnmantrat har fungerat – ända tills nu.

Under många år har jag varit förskonad från svåra problem som inte gått att lösa under dagtid och inte känt mig onormalt oroad för mina nära o kära. Problem och oro som väcker en mitt i natten för att de behöver ältas, vridas o vändas på, ända tills man svimfärdig måste stiga upp. Hela dan blir misslyckad. Så händer det mig. Det oundvikliga. Att min kära mor, nästan 92 år, blir sjuk och får en stroke. Den 22:e oktober. Min syster, som bor i närheten, kommer av en slump förbi, och tittar in hos henne, vid 10-tiden på morgonen. Vår mamma ligger på golvet. Grötkastrullen på spisen håller på att brinna upp och lägenheten är full av rök. Ambulansen tar mamma till sjukhuset och en hjärninfarkt konstateras.

Det är nu mina oroliga vakennätter börjar. Mamma bor 60 mil bort och jag har en del jobb inplanerade innan jag kan åka till henne. Men på nätterna är jag hos henne i mina vakendrömmar. Först efter en vecka kan jag åka och bo hos henne på sjukhuset. Mamma har drabbats av afasi, men hennes ögon talar och hon har lärt sig trycka med handen en gång för Ja och två gånger för Nej. Hon ligger helt orörlig. Men jag känner hennes hands mjuka tryck i min. Jag vakar hos henne på sjukhuset i en säng bredvid hennes. Jag sover inte, ligger bara och tittar på min kära mor och undrar hur länge hon ska orka kämpa. Hon har slutat äta puré, får ingen näring eller vätska. Hon har stängt munnen och har bestämt sig. Efter fem dygn är jag tvungen att åka till Malmö för att jobba med ”Hjärnans dag” som moderator. Jag presenterar tio forskare som föreläser i sina specialområden om hjärnan och dess sjukdomar.  120 mil bort ligger mamma i stroke. På riktigt. Jag sa när jag åkte: ”du måste vara vaken när jag kommer.” Efter två dygn är jag tillbaka och mamma tittar på mig med leende ögon.

Nästa dag somnar hon in för gott. Lugnt och fridfullt och jag känner en sådan glädje mitt i all sorg och saknad att jag fick följa henne till slutet. Tre veckor hade gått sedan hon insjuknade och jag slutade att sova regelbundet. Tröttheten har jag kapslat in ryggmuskulaturen, känner mig stel i nacken och ischiasnerven värker. Jag får behandling av en sjukgymnast, en gång i veckan, som masserar bort all stress i muskulaturen. Tar varma bad. Går långa skogspromenader. Djupa andetag fyller mina lungor med frisk luft.

Det har nu gått två månader sedan mamma dog. Jag har fortfarande sömnproblem och är vaken ett par timmar varje natt. Men jag är inte rädd längre. Jag accepterar läget. Tänder lampan och läser. Vaknar sedan vid 05.00 och sätter på P1:s vågbrus och snart har jag somnat om.

 

Kim Anderzon

Skådespelerska

Kommentarer
  • Ann-Sofie säger
    Inlagd 20120117

    <3 Kram <3

  • lotta säger
    Inlagd 20120118

    Jag tror jag har ett bra & kul lästips för sömnlösa nätter: en bok av Caitlin Moran som heter ”How to be a woman”. Feministiska & självsäkra åsikter skrivna av en mycket humoristisk brittisk journalist som blev ”kär” i Germaine Greer (Den kvinnliga eunucken) som tonåring. Då och då skrattar man högt, inte så dumt att somna med ett leende på läpparna …

  • frida säger
    Inlagd 20120123

    Väldigt fint och sorgligt skrivet. Tänk att du fick ha din mamma så länge hos dig, vilken lycka.

  • Lilian Eriksson säger
    Inlagd 2012022

    TACK FÖR DINA ORD HAR SJÄLV SAMMA NATTLIGA PROBLEM SOMNAR GOTT OCH VAKNAR EFTER NRG TIMMAR FASAR ÖVER ATT LIGGA VAKEN,
    ATT SLAPPNA AV OCH LÅTA TIDEN GÅ, LÄSA, ETC. HJÄLPER.

  • hans nyström säger
    Inlagd 20120212

    §- det tar 2 veckor att tappa/få tillbaka en rutin
    §§- efter några vakna nattttimmar….SOV INTE UT som kompensation
    sätt väckar klockan på den tidigare morgonuppvaknandetiden
    §§§- sov ej på dagen….. även in några minuter lång DJUPAVSLAPPNING
    stör sömn rytmen
    mm om du vill hälsar HANS

    elektroniskt visitKort: yrkes-
    Hans Nyström
    leg läk barnpsykiatriker
    Anders Reimers väg 15 A:2
    STOCKHOLM S-11750
    tel. 08. 42 999 41 (säkrast f.m.)
    eMail: hansnyst@stockholm.mail.telia.com
    hansnyst@Gmail.com
    blogg

  • klara säger
    Inlagd 20120313

    Att ha sömnproblem är bland det värsta som finns, tro mig jag vet. Hoppas att du nu får sova någorlunda på nätterna!

    Kram/Klara

  • Birgitta säger
    Inlagd 20120313

    Fin text Kim!

  • love säger
    Inlagd 20120320

    Hur har du det nu Kim? Sover du bättre? Var kan jag se dig någonstans i vår?

  • 40-talist säger
    Inlagd 2012068

    Sorg, maktlöshet och stress har jag vid min ålder upplevt, men att vakna mitt i natten, flera gånger, har jag sluppit sedan jag gjorde en kostförändring mot färre kolhydrater. Stabilt blodsocker ger mig en hel natts bra sömn.

Kommentera

*

Annonser

Förstora texten i din webbläsare

 

Seniorbloggen använder relativ teckenstorlek, vilket innebär att det går att ändra textstorleken med hjälp av alla webbläsares inbyggda funktionalitet. Beroende på vilken webbläsare du använder gör du på lite olika sätt för att ändra textstorleken. Vilken webbläsare du använder kan du se överst i fönstret eller i menyraden.

Det finns alldeles för många olika webbläsare för att vi ska kunna förklara hur man gör i alla. Nedan följer en kort beskrivning hur man gör i de som är vanligast bland er bloggläsare just nu:

 

Internet Explorer version 7 och 8


Det finns fyra sätt att ändra textstorleken i Internet Explorer 7 och 8:

  1. Välj ”Sida > Textstorlek” i verktygsraden och välj en storlek:
  2. Välj ”Sida > Zooma” i verktygsraden och välj en storlek eller välj att zooma in eller ut. Detta förstorar eller förminskar hela sidan, inklusive bilder.
  3. Håll nere Ctrl-tangenten och tryck på + eller – för att förstora eller förminska hela sidan.
  4. Om du har en mus med scrollhjul kan du hålla nere Ctrl-tangenten och snurra på scrollhjulet för att zooma in eller zooma ut i hela sidan.

 

Det går också att ställa in webbläsaren så att den inte använder de textstorlekar som webbplatsen definierar. Det kan vara nödvändigt på många webbplatser som anger textstorlek på ett sätt som gör att textstorleksvalet inte fungerar i Internet Explorer. Så här gör du:

 

  1. Välj ”Verktyg > Internetalternativ” i verktygsraden:
  2. Välj ”Hjälpmedel” i dialogrutan ”Internetalternativ”:
  3. Kryssa i rutan ”Ignorera teckenstorlekar som anges på webbsidor”.

 

Internet Explorer version 9

 

Det finns ett sätt att ändra textstorleken i Internet Explorer 9:
  1. Välj ”Verktyg > Internetalternativ” i verktygsraden:
  2. Klicka på fliken ”Allmänt” och sedan på ”Teckensnitt” under ”Utseende”.
  3. Välj önskade teckensnitt och klicka sedan på OK och på OK igen.

 

Firefox

 

I Firefox kan du ändra textstorleken på tre olika sätt:

  1. Öppna menyn ”Visa > Textstorlek” och välj ”Större” eller ”Mindre”:
  2. Håll nere Ctrl-tangenten och tryck på + eller – för att förstora eller förminska texten.
  3. Om du har en mus med scrollhjul kan du hålla nere Ctrl-tangenten och snurra på scrollhjulet för att förstora eller förminska texten.

 

Safari

 

I Safari kan du ändra textstorleken på två sätt:

  1. Öppna menyn ”Innehåll” och välj ”Öka textstorleken” eller ”Minska textstorleken”:
  2. Håll nere Cmd (Äpple)-tangenten och tryck på + eller – för att förstora eller förminska texten.

 

Chrome

 

I Chrome kan du ändra textstorleken på tre sätt:

  1. Öppna menyn genom att klicka på symbolen till höger om adressfältet och välj ”Zooma in”. Välj därefter något av alternativen Större, Normal eller Mindre.
  2. Håll nere Ctrl-tangenten och tryck på + eller – för att förstora eller förminska texten. Återställ teckenstorleken genom att hålla nere Ctrl-knappen och trycka 0 (noll).
  3. Om du har en mus med scrollhjul kan du hålla nere Ctrl-tangenten och snurra på scrollhjulet för att förstora eller förminska texten.